9.10 Liiketoimintaetiikka ja vastuullisuuden johtaminen

Heips taas!

Vastuullisuudesta ja ekologisuudesta suuresti kiinnostuneena olin hyvin innoissani tästä luennosta. Työt tulivat kuitenkin tielle enkä päässyt luennolle, joten otin itse selvää aiheesta ja kyselin luennon vierailevasta puhujasta. 

Luentodioissa oli erilaisia näkökulmia yrityksen eettisyytteen. Kenen vastuulla on olla eettinen ja onko yritysten eettisyys vain markkinointikikka? Oma mielipiteeni on, että eettisyys on organisaatioissa jokaisen vastuulla. Yrityksen ylin johto rakentaa eettisiä viitekehyksiä yrityksen toiminnalle, esimiehen on valvottava eettisyyden toteutumista ja yksilön on omassa toiminnassaan oltava eettinen. Jos joku näistä tahoista päättää olla välittämättä, eettinen toiminta on vaikeaa. Nykyään asiakkaat ja kuluttajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Vastuullisuus on kieltämättä markkinointivaltti ja kerää asiakkaita, mutta hyvästä syystä. Jos McDonalds rahoittaa sairaalahotellin tai Veikkaus sponsoroi lasten urheilua, itse ainakin olen enemmän iloinen että niin tehtiin kuin hämmentynyt siitä miksi niin tehtiin. Yritys saa näkyvyyttä ja parantaa imagoaan, hyväntekeväisyysjärjestö/urheiluseura/yms saa rahoitusta. Kaikki voittavat, eikö niin?

Kriittisen johtamisen näkökulma pohtii, voiko yritys tai organisaatio koskaan olla täysin eettinen. Erityisesti yritysten tavoite on kasvaa ja tehdä voittoa. Kuitenkin haluaisin uskoa, että esimerkiksi pienyritys, jonka toiminnassa heijastuu yrittäjän hyvä arvomaailma, voisi olla ainakin melko lähellä täysin eettistä. Monet suuremmatkin organisaatiot ovat maineeltaan eettisiä, vastuullisia ja ekologisia. Täysin eettisestä en ole varma, mutta voisi kuvitella että esimerkiksi luonnonsuojeluorganisaatiot kuten WWF olisivat eettisen toiminnan keulakuvia.

Vierailijana luennolla oli Matkuksen K-Supermarketin kauppiaspari Anni ja Topi Miettinen. He kertoivat Keskosta vastuullisena yrityksenä ja heidän oman kauppansa konkreettisista vastuullisista valinnoista, kuten paikallisesti tuotettujen tuotteiden suosimisesta. Heille vastuullisuus tarkoittaa myös yhteiskuntavastuuta ja rehellisyyttä jokapäiväisessä työssä.


Esityksessä mainittiin, että Kesko valittiin maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi Global 100 -listalla. Tiesin kyllä, että tietyt suomalaiset yritykset ovat tunnettuja vastuullisuudesta ja vihreistä arvoista, mutta että maailman vastuullisin? Millä perustein? Suuntasin tutkimustyöni Keskon omille sivuille, missä kerrottiin kunnianhimoisista päästötavoitteista, uusiutuvien energialähteiden käytöstä ja sosiaalisesta vastuusta. Mitä vastuullisuuteen tulee, Kesko on selvästi laittanut kaiken likoon. Koko yritys pyörii 100% uusiutuvien energialähteiden voimalla, työntekijöitä koulutetaan säännöllisesti, hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa tehdään yhteistyötä ja asiakkaille tarjotaan vastuullisuusmerkittyjä tuotteita. Lisäksi Kesko tekee monipuolisen asiakaskuntansa hyväksi jatkuvasti arkea helpottavia ja ilahduttavia muutoksia: yksi K-Market pystytti gluteenittomien irtokarkkien hyllyn, toisessa näkövammaiset saavat työntekijän avuksi koko kauppareissun ajaksi, ja oman kotipaikkakuntani Muuramen kauppias kuljettaa pieniä verkkokauppatilauksia asiakkaiden kotiovelle sähköpyörällä. Näillä kauppiailla vastuullisuus on sydämen asia, ei vain ylemmän esimiehen vaatima velvollisuus.

Susanna

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

29.10. Johtajuus, johtamistyylit ja johtamisen uudet suuntaukset (erityisesti valmentava johtajuus)

25.9 Yksilöiden ja ryhmien johtaminen