25.10. Viestinnän ja Vallan johtaminen

Moi!

Harmikseni en päässyt perjantain (25.10.) luennolle, joten päivän aiheet jouduin opiskelemaan kokonaan itsenäisesti. Luennolla katsottiin elokuva Office Space (1999) ja olisi ollut todella mielenkiintoista päästä tarkastelemaan johtamista kyseisen elokuvan pohjalta.

Kirjaa lukiessa mieleen jäivät vallan ja auktoriteetin yhteys toisiinsa sekä erityisesti niiden välinen ero. Johtajan vallan käytöllä on suuri vaikutus siihen, miten organisaation muut henkilöt käyttäytyvät. Jos johtaja käyttää valtaansa “pakottavasti” saa se mahdollisesti aikaan negatiivista suhtautumista muilta työntekijöiltä. Valta siis toimiikin parhaiten silloin, kun se on vähiten huomattavissa. Työntekijät ovat “antaneet” auktoriteetin johtajalle ja näin ollen pakottavaan vallan käyttöön ei ole tarvetta. Työntekijät jo valmiiksi haluavat tehdä ne asiat, joita heiltä odotetaan. Mielenkiintoista oli myös pohtia kirjan avulla sitä, kuinka esimerkiksi työntekijöiden toimistojen koko ja sijainti rakennuksessa symboloivat eri henkilöiden auktoriteettiä. Ihmisillä on yleinen oletus siitä, että suurimmassa ja hienoimmassa toimistossa työskentelee todennäköisesti joku korkeassa asemassa oleva henkilö. Olennaista symbolien toiminnassa on tietysti se, että ihmisten on tunnistettava ne. 

Johtamisen vallankäytössä merkittävää on ihmisten käytös ja suhtautuminen vallan kohteena olemiseen. Ihmisten käytökseen vaikuttaa auktoriteetit ja olosuhteet. Luentodioissa esimerkkinä oli Milgramin tottelevaisuuskoe, jossa tarkkailtiin ihmisen käyttäytymistä epätavallisissa olosuhteissa. Kyseisestä kokeesta mieleeni tuli lukiossa psykologian tunneilla käsiteltävänä ollut Zimbardon vankilakoe. Vankilakokeessa puolet koehenkilöistä oli vankeja ja puolet vartijoita. Kokeen edetessä ilmeni selkeästi se, miten valtasuhteet vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen. 

Ihmisten käyttäytyminen on myös vahvasti sidoksissa johtamisen viestintään. Erilaiset ihmiset tulkitsevat tulevaa informaatiota aina omista lähtökohdistaan. Viestin vastaanottamiseen vaikuttaa esimerkiksi arvot, käytösmallit, kokemukset, auktoriteetti sekä aiempi informaatio. Itsekin olen usein ollut tilanteissa, joissa olen virheellisesti tulkinnut vastaanottamani viestin. Johtamisen viestinnässä onkin otettava huomioon todella moni asia, sekä oltava tarkkana informaation välityksessä. Jopa muutamalla väärällä sanamuodolla voi olla suuri vaikutus siihen, miten viestin vastaanottaja tulkitsee informaation ja mahdollisesti muuttaa toimintaansa tulkintansa perusteella. Kirjassa oli mielenkiintoinen kuvio siitä, miten viestin tulkinta saattaa saada aikaan vastarintaa viestin vastaanottajassa. Lukiessa oli myös mukava huomata, miten viestinnän eri tasot selkeyttivät viestinnän rakennetta organisaatiossa!

Johtamisen viestinnästä on vielä paljon opeteltavaa ennen tenttiä. 

-Pauliina

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

9.10 Liiketoimintaetiikka ja vastuullisuuden johtaminen

29.10. Johtajuus, johtamistyylit ja johtamisen uudet suuntaukset (erityisesti valmentava johtajuus)

25.9 Yksilöiden ja ryhmien johtaminen